Festivali töötoad

Õpilaste teadusfestivali töötoad 2020

Õpilaste teadusfestivali raames on teil võimalus osaleda erinevates töötubades, et mõne teema kohta põhjalikumaid teadmisi saada.

********

Töötoa pikkus on 45 minutit. Gruppide suurused on erinevad, aga enamasti mahub ühte töötuppa 10–30 osalejat. Registreerumine töötuppa on individuaalne (iga õpilane eraldi)!

Soovitame valida ühe töötoa, sest tegevuste valik festivalil on lai ehk PALUN VALIDA ÜHELE ÕPILASELE AINUL ÜKS TÖÖTUBA FESTIVALI KÜLASTAMISEL! Rohkem infot: stendiettekanded, lavaprogramm ja avatud alal pakutav.

Töötubade nimekirjad ja kirjeldused on allpool. Kui eelregistreerimine töötuppa on kohtade täitumisel lõppenud, siis seda enam vormis ei nähtav. Samas soovitame huvikorral uurida osalemise võimalust ka enne algust kohapeal. Varasem kogemus on näidanud, et vabu kohti tekib viimasel hetkel.

REGISTREERUMISEL PALUN JÄLGIGE, MIS KLASSI ÕPILASTELE TÖÖTUBA ON SUUNATUD! Mittesobivusel korraldajad kustutavad registreerumise!

Töötoad 14. aprill kell 10: 30–11: 15

Töötoad 14. aprill kell 11: 30–12: 15

Töötoad 14. aprill kell 12: 30–13: 15

Töötoad 14. aprill kell 13: 30–14: 15

Töötoad 14. aprill kell 14: 30–15: 15

Töötoad 14. aprill kell 15: 30–16: 15

Linnulauluhommik 15. aprill kell 8:30

Töötoad 15. aprill kell 10:30–11:15

Töötoad 15. aprill kell 11:45–12: 30

Lisainfo Katrin Saart, katrin.saart@etag.ee, tel 730 0378

Töötubade kirjeldused

Töötoad 14. aprill kell 10:30–11:15
„Kooliruum” – Arhitektuurikooli huvikooli programmi ülesanded, mis ergutavad ruumi märkama ja ruumist mõtlema. 7.–12 klassile. Läbiviija Karolin Kaup, Arhitektuurikool. (Toimumiskoht: A. Moora auditoorium) Osalejate piirarv 15
„Ametid ja oskused” (Oskus Sobivus Kasutus Arendamine) – saab vastused küsimustele: Kui palju oskusi võib ühes ametis vaja minna? Kas piisab ainult erialastest oskustest? Kuidas erinevaid oskusi ja ameteid omavahel paremini siduda? Kuidas pealtnäha sarnasena tunduvad ametid võivad erinevaid oskusi nõuda? Millistesse (valdkondadesse) ametitesse mina oma lemmiktegevuste ja oskustega võiksin kõige paremini sobida? 9.–12. klassile.  Läbiviijad Eesti Töötukassa karjäärinõustajad Marika Männik ja Helle Torm. (Toimumiskoht: O. Kallase auditoorium) Osalejate piirarv 20
„Arukad masinad” – (VENE KEELES) puldi valmistamine, kasutades loogika elemente. Puldi abil jälgitakse nt auto liikumist väravate vahel. Töötoas õpitakse tundma mikroskeeme, loogilisi elemente, LEDide, nupude ja takistite kasutamist. 9.-12. klass. Läbiviijad TalTech Virumaa kolledži üliõpilased. (Toimumiskoht: H. Kurrik auditoorium) Osalejate piirarv 15
„Teaduslabor: massi mõõtmine PocketLabi abil.” – selles laboris saab teada, mis on õhurõhk ning mass. Loovust ning meeskonnatöö oskusi kasutades saavad töötoa osalised katsetada, kuidas PocketLabi sensorite abil õhurõhu mõõtmise kaudu määrata erinevate kehade massi. 6.–10. klassile. Läbiviijad Kolga Kooli õpilased. (Toimumiskoht: G. Ränga auditoorium 2. korrus) Osalejate piirarv 24
„Pigmentide eraldamine rohetaimedest” – rohelistest taimedest valmistavad õpilased tõmmise, mis kantakse kapillaari abil õhukese kihi plaadile. Analüüsiks ettevalmistatud plaat asetatakse voolutisse, kus toimub pigmentide eraldamine. Määratakse lahutatud pigmentide retentsioonitegurid ning selle põhjal otsustatakse, milliseid pigmente saab kasutada ravimitööstuse toorainena või toidulisandite valmistamisel. Kõige täpsematele retentsioonitegurite määrajatele auhinnad! 7.–9. klassile. Läbiviijad: Iris Merilo, Hedvig Liblikas, Karin Hellat ja Erika Jüriado TÜ Teaduskool, Uurimislabor. (Toimumiskoht: F. Linnuse auditoorium 2. korrus) Osalejate piirarv 24
Teadmiste takistusrada” – kus pannakse proovile sinu teadmised ja meeled. See on põnev retk maapõue rikkuste juurde kus saad teada palju uut ning üllatavat. Kumb on sinu tervisele kasulikum, kas kraani- või mineraalvesi ja miks? Kuidas näevad välja soolakristallid looduses? Kas Eestis leidub rohelist liiva? Kui palju maksab tonn põlevkivi ja palju muud põnevat. 8.–12. klassile. Läbiviijad Tartu Ülikooli geogloogia instituut (Toimumiskoht: I. Mannineni auditoorium 2. korrus) Osalejate piirarv 24
„Kiust tekstiilini” – töötoas tutvume erinevate villakiududega, uurime kiust lõnga saamise põhimõtet ja lõngast kanga saamise põhimõtet. Villakiust lõnga tegemist saab proovida kedervarrel kedrates ning katsetada, kuidas lauatelgedele ülesseatud lõngadest moodustub kangas. 6.–12. klassile. Läbiviijad: Age Raudsepp ja Liisi Jääts, Eesti Rahva Muuseum. (Toimumiskoht: ERMi Teabekeskus) Osalejate piirarv 10
Mälumäng Eesti ja Euroopa looduskaitse. 7.–8. klassile. Läbiviija Eestimaa Looduse Fond. (Toimumiskoht: ERMi Tegelussaal, näitusealal) Osalejate piirarv 30

 

Töötoad 14. aprill kell 11:30–12:15
„Sissevaade teaduri argipäeva” – töötoas saab proovida allveearheoloogi tööd. Laevavrakki uurides tulevad välja selle töö olulisemad nüansid. Sooritame tegevusi, mida tuleb teha kultuuriväärtusega eseme leidmisel. Lõpuks ilmneb, millises ulatuses ning miks need esemed muuseumisse jõuavad. 10.–12. klassile. Läbiviija Eesti Meremuuseumi teadur Priit Lätti. (Toimumiskoht: A. Moora auditoorium) Osalejate piirarv 15
„Kuhu kaob aeg?” – kui tunned ajapuudust, tegeled paljude asjadega korraga või tegeled ainult õppimisega, kuid aega napib, siis see töötuba on Sulle. Lühike, tempokas, informatiivne. Saad praktilisi nippe, kuidas paremini enda aega planeerida. Töötoas näeme! 9.–12. klassile. Läbiviija Eesti Töötukassa karjäärinõustaja Maria Krõlova. (Toimumiskoht: O. Kallase auditoorium) Osalejate piirarv 16
„Automaatika süsteemide visualiseerimine ja kontroll” –  teeme lihtsa inimese-masina liides: ühendame programmeeritav kontroller (PLC) puutetundliku ekraaniga, kus joonestame lihtsa protsessi ja juhtime protsessi ekraanilt. 9.–12. klassile. Läbiviijad: TalTech Virumaa kolledži üliõpilased. (Toimumiskoht: H. Kurriku auditoorium) Osalejate piirarv 15
„Poevõrk võrgutab“ – töötoas saad tunda ennast säästliku eluviisi järgijana ja eksperimenteerijana. Kaunistame omale praktilise poevõrgu LED- idega. Osalejatelt ei eelda programmeerimise oskust. Tööks vajaminevate sensorite ja tarvikute tutvustamine toimub sissejuhatuses. 6.–10. klassile. Läbiviijad Valga Gümnaasiumi õpilased Kaspar Kann ja Denis Ženžarov. (Toimumiskoht: G. Ränga auditoorium 2. korrus) Osalejate piirarv 24
„Kala- ja vähiliigid Eestis ning kalade vanuse määramise meetodid” – tutvustatakse erinevaid Eestis elavaid kala- ja vähiliike ning kalade vanuse määramise meetodeid. 7.–12. klassile. Läbiviijad Eesti Maaülikoolist (Toimumiskoht: F. Linnuse auditoorium 2. korrus) Osalejate piirarv 16
„Tuleviku ehitamise töötuba” – kus saab liikuda VR prillidega tuleviku ehitistes. Saad planeerida ehitise elukaart ja proovida, kuidas töötavad uuringutes kasutatavad mõõteseadmed.  Kätt saab proovida ka teedeehitusinsenerina. 7.–12. klassile. Läbiviijad Tallinna Tehnikakõrgkooli üliõpilased. (Toimumiskoht: I. Mannineni auditoorium) Osalejate piirarv 22
„Kiust tekstiilini” – töötoas tutvume erinevate villakiududega, uurime kiust lõnga saamise põhimõtet ja lõngast kanga saamise põhimõtet. Villakiust lõnga tegemist saab proovida kedervarrel kedrates ning katsetada, kuidas lauatelgedele ülesseatud lõngadest moodustub kangas. 6.–12. klassile. Läbiviijad: Age Raudsepp ja Liisi Jääts, Eesti Rahva Muuseum. (Toimumiskoht: ERMi Teabekeskus) Osalejate piirarv 10
„Epideemia” – keset igapäevatoimetusi juhtub maailmas midagi ootamatut ja erakordset, mis muudab inimeste enesetunnet ja elukorraldust ning tekitab lausa hirmu… Epideemia!
Uurime põgusalt, mis toimub ühiskonnas erakordse haiguspuhangu olukorras. Mis ja miks juhtub, millised osapooled ja kuidas tegutsevad ning milline võiks olla õige toimimine? See selgub 45 minuti jooksul rühmatöödes muuseumi näitusel ja Tegelussaalis. 5.–10. klassile. Läbiviija Ave Kikas, Eesti Rahva Muuseum. (Toimumiskoht: ERMi Tegelussaal, näitusealal) Osalejate piirarv 20
„Tekstiilikiudude identifitseerimine mikroskoobiga” – oma igapäevaelus valime me rõivaid ja ka muid tekstiile ennekõike meeldivuse järgi. Peame oluliseks kas trendi, brändi, disaini, värvi vmt. Kuid töötoas uurime, millest meie rõivad on tehtud ja vaatame mikroskoobi abil otse silma rõiva väikseimale osale – kiule. Saame teada, kuidas erinevad kiud välja näevad ja räägime pisut ka sellest, kuidas võivad nad mõjutada meie rõivaste omadusi. 10.–12. klassile. Läbiviija Eva Reinberk, ERM. (Toimumiskoht: ERM konserveerimisosakonna laboris, kogunemine ERMi infoleti ees)

 

Töötoad 14. aprill kell 12:30–13:15
„Õunamaja” – tahukate uurimine, fantaasiamaja meisterdamine. Mõistete plaan ja lõige kogemine. 1.–6. klassile. Läbiviija Piret Anier, Arhitektuurikool. (Toimumiskoht: A. Moora auditoorium) Osalejate piirarv 12
„Võidab see, kel surres kõige rohkem asju – töötuba arheoloogilistest leidudest” – töötoas tutvustatakse õpilastele esemelist kultuuri. Kirjeldame lühidalt teema teoreetilist poolt ehk teeme põgusa sissejuhatuse tüpoloogiasse — arheoloogia ühte uurimisvaldkonda, mille alusel on võimalik erinevaid leide ning leiutüüpe dateerida ja ära tunda. Töötoa teises pooles tegeleme praktilise osaga, mille käigus on õpilastel võimalus ise arheoloogiliste leidudega askeldada. Kaasame põhilisi esemetüüpe, mida arheoloogid uurivad. 8.–9.klassile. Läbiviijad Tartu Ülikool ajaloo ja arheoloogia üliõpilased. (Toimumiskoht: O. Kallase auditoorium) Osalejate piirarv 15
„Võrgu postiljon” – vaatame, kuidas projekteerida arvutivõrk Cisco Packet Traceri tarkvara abil ja saada info arvutite vahel. 6.–11. klassile. Läbiviijad TalTech Virumaa kolledži üliõpilased. (Toimumiskoht: H. Kurriku auditoorium) Osalejate piirarv 15
„Varjatud ilu” – oleme harjunud hallitust pidama vastikuks ja koledaks. Aga hallitus võib olla ka ilus. Töötoas uurime meie igapäevastel toiduainetel kasvavat hallitust ning jäädvustame digitaalsete mikroskoopide abil hallituse ilu – põnevat välimust ning värve. Parimatest ülesvõtetest paneme kokku veebigalerii. 1.–8. klassile.  Läbiviijad Kolga Kooli õpilased. (Toimumiskoht: G. Ränga auditoorium 2. korrus) Osalejate piirarv 21
„Maavarad meie igapäevaelus” – õpilased tutvuvad tähtsamate maavarade, nende omaduste ja kasutamisega inimeste igapäevaelus (sarnane programm toimub TÜ loodusmuuseumi püsinäitusel ja õppekollektsioonis). Rühmatöös lahendavad õpilased ülesandeid tähtsamate maavarade omaduste ja tunnuste, põlevkivi kasutusalade, inimese kehas leiduvate mineraalide ja maavarade kasutamise kohta (tarbekaubad, mobiiltelefonid, tehnika, energeetika jm). 8.‒12. klassile. Läbiviijad: Tõnu Pani ja Elen Kontkar, Tartu Ülikooli loodusmuuseum ja botaanikaaed. (Toimumiskoht: F. Linnuse auditoorium 2. korrus) Osalejate piirarv 21
„Digiturunduse 20 näidet” – töötoas saadakse ülevaade digiturunduse trendidest ja tutvustatakse maamajandusettevõtete parimaid näiteid. 10.–12. klassile. Läbiviija Birgit Maasing, Eesti Maaülikool. (Toimumiskoht: I. Mannineni auditoorium) Osalejate piirarv 26
„Kiust tekstiilini” – töötoas tutvume erinevate villakiududega, uurime kiust lõnga saamise põhimõtet ja lõngast kanga saamise põhimõtet. Villakiust lõnga tegemist saab proovida kedervarrel kedrates ning katsetada, kuidas lauatelgedele ülesseatud lõngadest moodustub kangas. 6.–12. klassile. Läbiviijad: Age Raudsepp ja Liisi Jääts, Eesti Rahva Muuseum. (Toimumiskoht: ERMi Teabekeskus) Osalejate piirarv 10
Mälumäng Eesti ja Euroopa looduskaitse. 9.–10. klassile. Läbiviija Eestimaa Looduse Fond. (Toimumiskoht: ERMi Tegelussaal, näitusealal) Osalejate piirarv 30
„Esemeid kahjustavad putukad, kuidas neis hoiduda ja lahti saada” – töötoas vaatame kinni püütud putukaid; kui külmkamber parasjagu ei tööta, siis saame sinna sisse piiluda; räägime kust putukad muuseumisse ja ka kodudesse tulevad; kuidas neist lahti saada (külmkamber ja saun); kas on putukaid, keda külm ei tapa. 7.-12. klassile. Läbiviija Eve Kasearu, ERM. (Toimumiskoht: ERM konserveerimisosakonna laboris, kogunemine ERMi infoleti ees) Osalejate piirarv 10

 

Töötoad 14. aprill kell 13:30–14:15
„Paha USB seadme programmeerimine” – paha USB seadme (modifitseeritud DigiSpark) programmeerimine automatiseeritud klaviatuuriks. Töötoas osalejad saavad esmase kogemuse riistvara programmeerimisega ja USB seadme mis on võimeline sooritama automatiseerituid ründeid ohvri arvuti vastu. Täiendavalt arutatakse ja käsitletakse riistvara turvalisuse teemasid. 5.–9.klassile. Läbiviija MTÜ Tartu Häkkerikoda, Alo Peets. (Toimumiskoht: A. Moora auditoorium) Osalejate piirarv 15
„Raud meie igapäeva elus!” – praktilises töötoas räägitakse rauast meie ümber, kus seda leida, millised on raua kui materjali omadused. Katsetega tehakse kindlaks raua sisaldus me igapäevases elus, nt hommikuhelvestes. 7.–9. klassile. Läbiviija Kristi Koitla, GAG ja TalTech Geoloogia instituut. (Toimumiskoht: O. Kallase auditoorium) Osalejate piirarv 20
„Targa maja prototüübi loomine” – kasutades Arduino ja temperatuuri, niiskuse ja valgustuse andureid koostame targa maja prototüübi ja mobiilrakenduse andmete kuvamiseks. 6.–10. klassile. Läbiviijad TalTech Virumaa kolledži üliõpilased. (Toimumiskoht: H. Kurriku auditoorium) Osalejate piirarv 15
„Molekulagarastronoomia võrgutab” – selles laboris saab iga osaleja toiduvalmistamisel tunda ennast eksperimenteerijana ja loojana. Tule ja uuri, kuidas keemia ja kokkamine kokku klapib. Valmistame ja katame endale tulevikutoidu laua. Pliidi juures leemekulpi liigutades mõõdame muuhulgas ka sensoritega osalejate meeleolu. 7.–9. klassile. Läbiviijad Tambet Kuus ja Karel Kullamaa, Valga Gümnaasium (Toimumiskoht: G. Ränga auditoorium 2. korrus) Osalejate piirarv 20
„Avalik esinemine ja esitluste tegemine” – töötoas käsitleme võimalusi, kuidas teha visuaalselt ilus ning kaasahaarav esitlus, kasutades erinevaid IT-lahendusi. Käime läbi erinevad esitluse põhikomponendid ja meetodid kuidas teha esitlusi. Lisaks räägime ka avalikust esinemisest, kõne pidamisest ja enda ettevalmistusest enne esitlusi. 8.-11. klassile. Läbiviijad Carolin Tõntsu ja Karl Kraus, Tartu Tamme Gümnaasiumi õpilased. Juhendaja Mathias Mõttus. (Toimumiskoht: F. Linnuse auditoorium 2. korrus) Osalejate piirarv 20
„Teadmiste takistusrada”– kus pannakse proovile sinu teadmised ja meeled. See on põnev retk maapõue rikkuste juurde kus saad teada palju uut ning üllatavat. Kumb on sinu tervisele kasulikum, kas kraani- või mineraalvesi ja miks? Kuidas näevad välja soolakristallid looduses? Kas Eestis leidub rohelist liiva? Kui palju maksab tonn põlevkivi ja palju muud põnevat. 8.–12. klassile. Läbiviijad Tartu Ülikooli geogloogia instituut (Toimumiskoht: I. Mannineni auditoorium) Osalejate piirarv 24
„Kiust tekstiilini” – töötoas tutvume erinevate villakiududega, uurime kiust lõnga saamise põhimõtet ja lõngast kanga saamise põhimõtet. Villakiust lõnga tegemist saab proovida kedervarrel kedrates ning katsetada, kuidas lauatelgedele ülesseatud lõngadest moodustub kangas. 6.–12. klass. Läbiviijad: Age Raudsepp ja Liisi Jääts, Eesti Rahva Muuseum. (Toimumiskoht: ERMi Teabekeskus) Osalejate piirarv 10
„Vanade fototehnikate identifitseerimine mikroskoobiga” 7.-11. klassile. Läbiviija Silli Peedosk, ERM. (Toimumiskoht: ERM konserveerimisosakonna laboris, kogunemine ERMi infoleti ees) Osalejate piirarv 8

 

Töötoad 14. aprill kell 14:30–15:15
„Looduslikud ja sünteetilised toiduvärvid” – uuritakse, kas toiduvärvid, mida kasutatakse kommide jm toiduainete värvimisel on looduslikud või sünteetilised. 1.–11. klassile. Läbiviijad TalTech Virumaa kolledži üliõpilased. (Toimumiskoht: A. Moora auditoorium) Osalejate piirarv 15
„Tunne oma õigusi – suveks tööle!” – osale töötoas, kui Sul on plaan suvel tööle minna või soovid rohkem teada oma õigustest ja kohustustest, kui asud tööle. 15+ vanuses noortele. Läbiviijad Eesti Töötukassa karjääriinfo spetsialistid Ly Kubenko ja Heidi-Maarja Melts. (Toimumiskoht: O. Kallase auditoorium) Osalejate piirarv 16
„Sissevaade teaduri argipäeva” – töötoas saab proovida allveearheoloogi tööd. Laevavrakki uurides tulevad välja selle töö olulisemad nüansid. Sooritame tegevused, mida tuleb teha kultuuriväärtusega eseme leidmisel. Lõpuks ilmneb, millises ulatuses ning miks need esemed muuseumisse jõuavad. 10.–12. klassile. Läbiviija Eesti Meremuuseumi teadur Priit Lätti. (Toimumiskoht: H. Kurriku auditoorium) Osalejate piirarv 15
„Kust tuleb kahvel?” – töötoas õpid eristama lihtsamaid mineraale ja kivimitüüpe. Mineraalide näited ootavad määramist kõvaduse, värvi, maitse ja teiste tunnuste järgi. Otsime vastust küsimusele, millised võiksid olla ühe või teise mineraali kasutusalad ning kuidas need toormed aitavad maailma muuta? 7.–9. klassile. Läbiviija Carina Potagin, TalTech Geoloogia instituut. (Toimumiskoht: G. Ränga auditoorium 2. korrus) Osalejate piirarv 16
„Loodusteaduslik põgenemistuba” – põgenemistoa ülesanded on praktilise iseloomuga ning hõlmavad bioloogiat, keemiat, füüsikat ja geograafiat. Selle eesmärk on kinnistada õpilaste varasemaid teadmisi, pakkuda meeskonnatööna mõtlemist nõudvaid tegevusi, suunata neid probleemide lahendamisele ning seoste loomisele. Põgenemistuba pakub võimalust põnevamaks õppimiseks ja nö kastist välja mõtlemiseks laiematel teemadel, kui kooliõpikust tuttav. 8.-11. klassile. Läbiviija Evelin Kimmel, Tartu Tamme Gümnaasiumi õpilane, juhendaja Urmas Tokko. (Toimumiskoht: F. Linnuse auditoorium 2. korrus) Osalejate piirarv 20
„Veterinaarmeditsiini töötuba” – saab kiire ülevaate loomaarsti õpingutest Eesti Maaülikoolis – mida erialal õpitakse, kuidas toimub sisseastumine ning kuhu hiljem tööle suunduda. Teeme ka praktilist harjutust ja õpime kuidas teha kirurgilisi õmblusi. Töötuba viivad läbi veterinaarmeditsiini õppivad üliõpilased, kes vastavad hea meelega kõikidele eriala õppimisega seotud küsimustele ning räägivad enda kogemustest ülikoolis.  10.–12. klassile. Läbiviijad Eesti Veterinaarmeditsiini Üliõpilaste Selts, Eesti Maaülikool. (Toimumiskoht: I. Mannineni auditoorium) Osalejate piirarv 15
„Kaevandame šokolaadi” – magus töötuba annab ettekujutuse mäetööstuse põhitõdedest. Šokolaadiküpsiste abil saavad osalejad ülevaate kaevandamise ja rikastamise protsessidest: eraldavad maagist väärtuslikku toorainet ning arvutavad maavara kaevandamisväärsust. 9.–12.klass. Läbiviija Taltech geoloogia instituut. (Toimumiskoht: ERMi Teabekeskus) Osalejate piirarv 21
Mälumäng Eesti ja Euroopa looduskaitse. 9.–10. klassile. Läbiviija Eestimaa Looduse Fond. (Toimumiskoht: ERMi Tegelussaal, näitusealal) Osalejate piirarv 30

 

Töötoad 14. aprill kell 15:30–16:15
„Kala- ja vähiliigid Eestis ning kalade vanuse määramise meetodid” – tutvustatakse erinevaid Eestis elavaid kala- ja vähiliike ning kalade vanuse määramise meetodeid. 6.–12. klassile. Läbiviijad Eesti Maaülikoolist (Toimumiskoht: A. Moora auditoorium) Osalejate piirarv 16
„VIVITA robootika” – töötoas tutvume VIVITA elektroonikakomplektiga, mis on lihtne prototüüpimise vahend lastele vanuses 8.–12. eluaastat. Komplektis on 12 erineva funktsionaalsusega moodulit, millega saavad lapsed õppida tundma elektroonika põnevat maailma, panna liikuma või juhtida oma loodud leiutisi ning teha esimesi samme programmeerimise algtõdede õppimisel. Töötoas ehitame lihtsa klaveri, mille klahvide vajutamisel kõlavad pöörased helid. 2.–6. klassile. Läbiviijad VIVITA Estonia OÜ. (Toimumiskoht: O. Kallase auditoorium) Osalejate piirarv 20
„Teeme ise deodorandi” – kodustest vahenditest deodorandi valmistamise õpituba. Uurime õpitoas “poedeodorantide” keemilist koostist ja valmistame ise lihtsatest vahenditest kreemdeodorandi, mida saavad osalejad kodus katsetada. 7.–12. klassile. Läbiviija Anne Teigamägi, Saaremaa Ühisgümnaasium (Toimumiskoht: H. Kurriku auditoorium) Osalejate piirarv 20
„Lasergraveerimine” – töötoas saame selgeks lasergraveerimise ABC ning iga noor saab töötoa lõppedes endale päris ise valmistatud lasergraveeringuga toote. 5.–7. klassile. Läbiviija Merkuur OÜ. (Toimumiskoht: G. Ränga auditoorium 2. korrus) Osalejate piirarv 10
„Praktilise tuumafüüsika töötuba- udukamber” – teeme nähtamatu kiirguse nähtavaks ja määrame selle liigi Wilsoni udukambri abil. Töötoas kasutatakse Wilsoni udukambrit, mis muudab nähtamatu ioniseeriva radiatsiooni nähtavateks pilvekesteks. Pilvekeste kuju järgi saab määrata osakese, mis selle tekitas. Töötoa esimeses pooles seletatakse arusaadavalt lahti α- ja β-kiirgus, kuidas need tekivad ja millest need koosnevad. Lisaks räägitakse põgusalt sellest, kuidas on udukamber olnud teaduses kasulik. Töötoa teises pooles täidavad õpilased töölehti, mis näevad ette osakeste määramist ja andmete baasil järelduste tegemist. 8.-11. klassile. Läbiviija Richard Jõgi, Tartu Tamme Gümnaasium, juhendaja Agnes Vask. (Toimumiskoht: F. Linnuse auditoorium 2. korrus) Osalejate piirarv 20.
„Kaevandame šokolaadi” – magus töötuba annab ettekujutuse mäetööstuse põhitõdedest. Šokolaadiküpsiste abil saavad osalejad ülevaate kaevandamise ja rikastamise protsessidest: eraldavad maagist väärtuslikku toorainet ning arvutavad maavara kaevandamisväärsust. 9.–12.klass. Läbiviija Taltech geoloogia instituut. (Toimumiskoht: ERMi Teabekeskus) Osalejate piirarv 21
Mälumäng Eesti ja Euroopa looduskaitse. 10.–12. klassile. Läbiviija Eestimaa Looduse Fond. (Toimumiskoht: ERMi Tegelussaal, näitusealal) Osalejate piirarv 30

 

Linnulauluhommik 15. aprill kell 8:30

Algab kell 8.30 Raadi kalmistu peavärava juures (Kalmistu 22) ja lõpeb kell 9.30 Eesti Rahva Muuseumi juures. Jalutame Raadi kalmistul ja sealt Eesti Rahva Muuseumi juurde, vaatleme linde ning õpime tundma linnulaulu. Osalema on oodatud nii õpilased kui õpetajad. Juhendab Andres Kalamees Eesti Ornitoloogiaühingust. Osalejate piirarv 24

 

Töötoad 15. aprill kell 10:30–11:15
„Ruumiku-kuubik” – vormimäng paberist kuubikutega, et uurida ruumi/skulptuuri ja inimese suhet. Teha visandeid ja kogeda valgust-varju. 6.–9. klassile. Läbiviija Liis Uustal, Arhitektuurikool. (Toimumiskoht: A. Moora auditoorium) Osalejate piirarv 15
„Pea tööle ja nupp nokkima!” – inspireeriv töötuba, kus õpilased saavad aktiivselt osaleda, kasutada oma fantaasiat ja loovust, harjutada meeskonnatööd. Töötoa  teemadeks on ühtseks tervikuks põimituna nii töömaailm, kui keskkonnahoid. 5.–7. klassile. Läbiviijad Eesti Töötukassa karjäärinõustaja Sirje Tarraste ja karjääriinfo spetsialist Heidi-Maarja Melts. (Toimumiskoht: O. Kallase auditoorium) Osalejate piirarv 16
„Eksperimentaalarheoloogia – vibunoolte valmistamine” – töötoas kirjeldatakse vibu valmistamisviisi ja tööpõhimõtet Lõhavere linnusest leitud vibu koopia näitel. Tutvustame ka erinevaid nooleotsi. Seejärel saab iga osaleja valmistada ise endale vibunoole. 3.–9.klassile. Läbiviijad Tartu Ülikool ajaloo ja arheoloogia üliõpilased. (Toimumiskoht: H. Kurriku auditoorium) Osalejate piirarv 15
„Varjatud ilu” – oleme harjunud hallitust pidama vastikuks ja koledaks. Aga hallitus võib olla ka ilus. Töötoas uurime meie igapäevastel toiduainetel kasvavat hallitust ning jäädvustame digitaalsete mikroskoopide abil hallituse ilu – põnevat välimust ning värve. Parimatest ülesvõtetest paneme kokku veebigalerii. 1.–8. klassile.  Läbiviijad Kolga Kooli õpilased. (Toimumiskoht: G. Ränga auditoorium 2. korrus) Osalejate piirarv 21
„Pigmentide eraldamine rohetaimedest” – rohelistest taimedest valmistavad õpilased tõmmise, mis kantakse kapillaari abil õhukese kihi plaadile. Analüüsiks ettevalmistatud plaat asetatakse voolutisse, kus toimub pigmentide eraldamine. Määratakse lahutatud pigmentide retentsioonitegurid ning selle põhjal otsustatakse, milliseid pigmente saab kasutada ravimitööstuse toorainena või toidulisandite valmistamisel. Kõige täpsematele retentsioonitegurite määrajatele auhinnad! 7.–9. klassile. Läbiviijad: Iris Merilo, Hedvig Liblikas, Karin Hellat ja Erika Jüriado TÜ Teaduskool, Uurimislabor. (Toimumiskoht: F. Linnuse auditoorium 2. korrus) Osalejate piirarv 24
„Tuleviku ehitamise töötuba” – kus saab liikuda VR prillidega tuleviku ehitistes. Saad planeerida ehitise elukaart ja proovida, kuidas töötavad uuringutes kasutatavad mõõteseadmed.  Kätt saab proovida ka teedeehitusinsenerina. 7.- 12. klassile. Läbiviijad Tallinna Tehnikakõrgkooli üliõpilased. (Toimumiskoht: I. Mannineni auditoorium) Osalejate piirarv 22
„Nurmenuku erikaelsuse määramine ja loodusvaatluste tegemisest” – tutvustame nurmenukku ja õpetame kuidas määrata nurmenuku erikaelsust (rahvateaduse kampaania sisu), samuti räägime niidukooslustest ja sellest kuidas niitude kinnikasvamine mõjutab mitmekesisust (selleks on ette valmistatud koosluste taastamise mäng). 2.–5. klassile. Läbiviija Marianne Kaldra, Eesimaa Looduse Fond (Toimumiskoht: ERMi Teabekeskus) Osalejate piirarv 20
„Epideemia” – keset igapäevatoimetusi juhtub maailmas midagi ootamatut ja erakordset, mis muudab inimeste enesetunnet ja elukorraldust ning tekitab lausa hirmu… Epideemia!
Uurime põgusalt, mis toimub ühiskonnas erakordse haiguspuhangu olukorras. Mis ja miks juhtub, millised osapooled ja kuidas tegutsevad ning milline võiks olla õige toimimine? See selgub 45 minuti jooksul rühmatöödes muuseumi näitusel ja Tegelussaalis. 5.–10. klassile. Läbiviija Ave Kikas, Eesti Rahva Muuseum. (Toimumiskoht: ERMi Tegelussaal, näitusealal) Osalejate piirarv 20
„Tekstiilikiudude identifitseerimine mikroskoobiga” – oma igapäevaelus valime me rõivaid ja ka muid tekstiile ennekõike meeldivuse järgi. Peame oluliseks kas trendi, brändi, disaini, värvi vmt. Kuid töötoas uurime, millest meie rõivad on tehtud ja vaatame mikroskoobi abil otse silma rõiva väikseimale osale – kiule. Saame teada, kuidas erinevad kiud välja näevad ja räägime pisut ka sellest, kuidas võivad nad mõjutada meie rõivaste omadusi. 10.–12. klassile. Läbiviija Eva Reinberk, ERM. (Toimumiskoht: ERM konserveerimisosakonna laboris, kogunemine ERMi infoleti ees)

 

Töötoad 15. aprill kell 11:45–12:30
„Paha USB seadme programmeerimine” – paha USB seadme (modifitseeritud DigiSpark) programmeerimine automatiseeritud klaviatuuriks. Töötoas osalejad saavad esmase kogemuse riistvara programmeerimisega ja USB seadme mis on võimeline sooritama automatiseerituid ründeid ohvri arvuti vastu. Täiendavalt arutatakse ja käsitletakse riistvara turvalisuse teemasid. 6.–9. klassile. Läbiviija MTÜ Tartu Häkkerikoda Alo Peets. (Toimumiskoht: A. Moora auditoorium) Osalejate piirarv 16
„Liftikõne” – kas oskad juba nimetada oma kõige ägedamaid tugevusi? Mida sa oskad teha sellist, mis paneb teisi tunnustavalt ümisema? Me uurime selle kõik välja! Kuidas ennast tutvustada nii, et see ka mõjub? On vaja ettevalmistust ja harjutamist ja seda me ka teeme! 11.–12. klassile. Läbiviija Eesti Töötukassa karjäärinõustaja Anne Kaaber. (Toimumiskoht: O. Kallase auditoorium) Osalejate piirarv 16
„Kust tuleb kahvel?” – töötoas õpid eristama lihtsamaid mineraale ja kivimitüüpe. Mineraalide näited ootavad määramist kõvaduse, värvi, maitse ja teiste tunnuste järgi. Otsime vastust küsimusele, millised võiksid olla ühe või teise mineraali kasutusalad ning kuidas need toormed aitavad maailma muuta? 7.–9. klassile. Läbiviija Carina Potagin, TalTech Geoloogia instituut. (Toimumiskoht: H. Kurriku auditoorium) Osalejate piirarv 16
„Molekulagarastronoomia võrgutab” – selles laboris saab iga osaleja toiduvalmistamisel tunda ennast eksperimenteerijana ja loojana. Tule ja uuri kuidas keemia ja kokkamine kokku klapib. Valmistame ja katame endale tulevikutoidu laua. Pliidi juures leemekulpi liigutades mõõdame muuhulgas ka sensoritega osalejate meeleolu. 7.–9. klassile. Läbiviijad Tambet Kuus ja Karel Kullamaa, Valga Gümnaasium (Toimumiskoht: G. Ränga auditoorium 2. korrus) Osalejate piirarv 20
Loodusest inspireeritud inseneeria” ehk bioonika töötoas saavad noored meeskonnatööna ehitada robotkala ning võistelda omavahel, kelle kala ujub kiiremini ja kaugemale. Meie soovime luua õpikeskkonna, kus noored on inspireeritud loodusest ja inseneeriast ning õpivad läbi bioonika kui teadusharu praktikate, lahendavad insenertehnilisi probleeme läbi õppemängude ja rakendavad oma teadmisi biooniliste robotite ehitamisel ning juhtimisel. 7.–9. klassile. Läbiviija Merkuur OÜ (Toimumiskoht: F. Linnuse auditoorium 2. korrus) Osalejate piirarv 10
„Maavarad meie igapäevaelus” – õpilased tutvuvad tähtsamate maavarade, nende omaduste ja kasutamisega inmeste igapäevaelus (sarnane programm toimub TÜ loodusmuuseumi püsinäitusel ja õppekollektsioonis). Rühmatöös lahendavad õpilased ülesandeid tähtsamate maavarade omaduste ja tunnuste, põlevkivi kasutusalade, inimese kehas leiduvate mineraalide ja maavarade kasutamise kohta (tarbekaubad, mobiiltelefonid, tehnika, energeetika jm). 8.‒12. klassile. Läbiviijad Tõnu Pani ja Elen Kontkar, Tartu Ülikooli loodusmuuseum ja botaanikaaed. (Toimumiskoht: I. Mannineni auditoorium) Osalejate piirarv 21
„Teeme ise deodorandi” – kodustest vahenditest deodorandi valmistamise õpituba. Uurime õpitoas “poedeodorantide” keemilist koostist ja valmistame ise lihtsatest vahenditest kreemdeodorandi, mida saavad osalejad kodus katsetada. 7.–12. klassile. Läbiviija Anne Teigamägi, Saaremaa Ühisgümnaasium (Toimumiskoht: ERMi Teabekeskus) Osalejate piirarv 20
„Vanade fototehnikate identifitseerimine mikroskoobiga„ 7.-11. klassile. Läbiviija Silli Peedosk, ERM. (Toimumiskoht: ERM konserveerimisosakonna laboris, kogunemine ERMi infoleti ees) Osalejate piirarv 8
Põnev astronoomiteemaline BINGO annab vastuse järgmistele küsimsutele: Kus me elame ja milline on meie lähiümbrus? Millega tegeleb astronoomia? Kes on kosmoseteadlane ning missuguseid masinaid nimetatakse kosmosetehnikaks? Töötoas viiakse läbi põnev mäng meie Päikesesüsteemi taevakehadest, astronoomilistest objektidest, planeetidest ja nende kaaslastest nii looduslikest kui ka tehislikest. Mängu lõpus valmib kosmoseteemaline järjehoidja.  2.–4. klassile. Läbiviija Tanel Liira, TÜ Tartu observatooriumist. (Toimumiskoht: ERMi Tegelussaal, näitusealal) Osalejate piirarv 24