Teadusharidus

TeaMe+_lipud_horisontaalne_color

Teadushuvihariduse, uurimusliku õppe ja LTT kirjaoskuse arengu toetamine

Tegevuse raames toetatakse õpilastele erinevate võimaluste loomist LTT-huvi süvendamiseks ja ülevalhoidmiseks. Toimuvad erinevad koolitused uurimistööde juhendajatele ja õpilasleiutajate juhendajatele , korraldatakse iga-aastane õpilaste teadusfestival nii uurimistöid tegevatele kui teadushuvihariduses osalevatele lastele ja noortele ning nende õpetajatele ja juhendajatele.

Teadushuvihariduseks nimetame eelkõige loodus-, täppisteaduste ja tehnoloogia valdkonnas läbiviidavat huviharidust, mis hõlmab formaalharidusevälist tegevust kõigis selle vormides, on pikaajaline, süsteemne, juhendatud, toimub vaba tahte alusel ja mille eesmärk on tekitada huvi valdkonna vastu või omandada süvendatud teadmised ja oskused valitud huvialal.

 TeaMe+ toetab oma tegevustega teadushuvihariduse arendamist mitmel moel:

  1. Teadushuviringide osakaalu suurendamiseks toetame näidisõppekavade välja töötamist nii alustavatele kui tegevjuhendajatele.
  2. Teadushuviringe on oluliselt vähem kui teisi huviringe, selle üks põhjus on ringijuhendajate puudus. Selleks, et valdkonda tuleks uusi tegijaid, korraldame erinevaid koolitusi ja teeme koostööd teadushuviringide juhendajate koolitusprogrammide väljatöötamisel. Valminud näidiskoolituskava, 2017
  3. Teadushuvihariduse pedagoogika ja kvaliteedi arendamiseks luuakse sihtrühmapõhiseid metoodilisi materjale, mis aitavad juhendajatel mitmekesistada tegevusi, edendades õpilaste oskusi, teadmisi ja hoiakuid.
  4. Teeme koostööd 2016. aasta alguses loodud Eesti Teadushuvihariduse Liiduga, mille eesmärk on koondada ja arendada Eesti loodus-, täppisteaduste ja tehnoloogia valdkonna huviharidust ja -tegevust pakkuvaid ning sellega seotud füüsilisi ja juriidilisi isikuid ning esindada ja kaitsta nende huve. Täpsem info liitumise ja tegevuse kohta: teadushuvi.ee/et
  5. Koostöös Soome partneritega andsime välja raamatu „Arenev teadushuviharidus. Õpime kogemustest“. Raamat käsitleb teadushuvihariduse korraldust ja pedagoogikat, samuti on sinna koondatud nii Eestis kui Soomes teadushuvihariduses tegutsevate inimeste mõtteid ja kogemusi. Raamat on mõeldud nii neile, kes alles plaanivad lastele põnevat harivat tunnivälist tegevust pakkuda, aga ka neile, kes seda juba teevad.

Täiendav info: Katrin Saart, Eesti Teadusagentuur, tel (+372) 7300378, e-post: katrin.saart@etag.ee

 

TEADUSHUVIRINGIDELE NÄIDISÕPPEKAVAD

Loodusteaduste ja –tehnika valdkonna huviringide mitmekesisus on kõige väiksem huvihariduse ja –tegevuses. Selleks, et anda ideid ja lihtsustada uute teadushuviringide käivitamist on loodud üheksa näidisõppekavad, mis on abimaterjaliks erinevaid teadushuviringide läbiviimiseks. Sealt leiate nii õppeprotsessi kirjeldusi kui metoodilised juhised huviringi tegemiseks.

Näidisõppekavade teemad on erinevad.

  1. Loodusringid Loomariiki avastamas – esimesed tutvused“ või Maa ja teadus-3. klassile ja 4.-6. klassile „Seiklused loomariigis – lõputu mitmekesisus.“ või Geoloogiaring ehk tunne Eestimaad“.
  2. Loodusõpetuse praktilised tegevused 1.-3. klassis „Igapäevane teadus lastele“ 1.-2. osa ja 3. osa.
  3. Kosmoseringideks saate mõtteid kahest näidisest Uurime Universumi või Astronautika akadeemia, mis on eelkõige 4.-6. klassile.
  4. Tehnikavaldkonnast huvitatutele on SPARK MakerLabi tegijatelt ideid inseneeria huviringiks ja PERNOVA Hariduskeskus poolt audio- ja videoproduktsiooniga audio- ja videoproduktsiooniga tegelemiseks 7.-9. klassile.

Näidisõppekavad on esimesed versiooni, mis võivad veel täieneda ja lõplik valmimine novembrikuus!

***************************************************************************

MTÜ Robootika eestvedamisel on valminud näidistööplaan robootika huviringi läbiviimiseks, autorid Sven Hendrikson (Tartu Kivilinna Kool) ja Heilo Altin (MTÜ Robootika)

Tehnoloogiaalase huviringi juhendamise metoodika, autor Sven Hendrikson (Tartu Kivilinna Kool)

Robootika õppematerjale leiate rohkem MTÜ Robootika kodulehelt

***************************************************************************

Selleks, et toetada teadushuviringide juhendajaid pakume ühe võimalusena koolitusi, kus ise teha läbi erinevaid praktilisi töid kogenud ringijuhendajate ettenäitamisel ja kuulates nende kogemusi.

Teadushuviringi juhendajatele koolitus

Koolitus põhines raamatu „Arenev teadushuviharidus. Õpime kogemustest.“, et praktiliselt läbi vaadata teadushuviringi tegevustega alustamine ja läbiviimine.

Koolitaja Merike Kesler, Helsingi Ülikool

Materjalid:
Teadushuviringide juhendajate koolituse ESITLUS
Esitluse LISAD

Koolituse videod:
Osa I Teadushuviringi eripära
Osa II Ringipedagoogika
Osa III Motivatsioon
Osa IV Tagasiside

***************************************************************************

Mõtteid huviringi läbiviimiseks leita veel ka juhendist „Juhiseid teadushuviringide juhendajatele tüdrukutes LTT valdkonna vastu huvi äratamiseks ja hoidmiseks“, mis on kättesaadav veebis http://www.vordoigusvolinik.ee/wp-content/uploads/2017/06/Juhised-LTT-huviringide-juhendajatele.pdf

Juhend on eelkõige mõeldud matemaatika-, füüsika, robootika-, informaatika-, mudelismi- ja tehnikaringide juhendajatele, pidades silmas, et just nendes valdkondades oodatakse rohkem osalejaid ning praegusest palju rohkem tüdrukuid. Juhendis on eritähelepanu pööratud tüdrukute kaasamisele, aga mitmed esitatud soovitustest kehtivad ka kõigi õppijate puhul.

***************************************************************************

Teadushuvihariduse koolitus temaatiliste teadusnädalate läbiviimiseks I ja II kooliastme õpilastele järgnevatel teemadel:

  1. Maateadus ja bioloogia
  2. Keemia
  3. Kosmosetehnoloogia
  4. Füüsika
    Teadusnädala juhendmaterjal 2017 (trükiks .pdf)

Koolitaja oli Heli Lätt ja koolitusmaterjalid on kättesaadavad linkide kaudu.

***************************************************************************

Esimene teadushuviringi juhendajatele koolitus erinevate praktiliste katsete läbiviimiseks:
1. 1.-3.klassi õpilaste huviringide tegevused, juhendas Kaire Kivi (OÜ miniLabor);
2. 4.-6.klassi õpilaste huviringide tegevused, koolitas Peeter Sipelgas (MTÜ Teadmiskeskus Collegium Eruditionis).

Koolitusmaterjalid on samuti kättesaadavad:

1.-3. klassi õpilastele

4.-6. klassi õpilastele

Huvilised saavad vaadata koolituse pilte ja tehtud töid siit  PILDID

***************************************************************************

2016. aasta alguses loodi Eesti TEADUSHUVIhariduse Liit.

Liidu eesmärk on koondada ja arendada Eesti loodus-, täppisteaduste ja tehnoloogia valdkonna, sh IT, (edaspidi LTT valdkonna) huviharidust ja -tegevust pakkuvaid ning sellega seotud füüsilisi
ja juriidilisi isikuid ning esindada ja kaitsta nende huve.

Täpsem info liitumise ja tegevuse kohta: http://www.teadushuvi.ee/et

Eesti teadushuvihariduse liit kutsub LTT vallas tegutsevaid huviringe endast märku andma ja liikmeks astuma – tutvustav artikkel Õpetajate Lehes

***************************************************************************

Kasulikke abimaterjale

Raamat „Arenev teadushuviharidus. Õpime kogemustest“ veebist

teadusHH raamatu kaanepilt

Raamat „Arenev teadushuviharidus. Õpime kogemustest.“ valmis Eesti Teadusagentuuri ja Arenduskeskuse Opinkirjo koostööprojekti „Kvaliteetse teadushuvihariduse põhimõtete väljatöötamine Soome ja Eesti huviharidussüsteemide alusel 2015“ raames. Projekt oli suunatud teadushuviringi pedagoogika ja kvaliteedinäitajate arendamisele ning kogemuste vahetamisele Soome ja Eesti vahel.

 

 

 

 

***************************************************************************

Salme Põhikooli teadusnädala katsete e-raamat “Käed külge”

***************************************************************************

Teaduskeskuse AHHAA koolitus “TeadusBoost ja punaseks!” puhul on tegemist Teadlaste Öö festivali jaoks välja töötatud õppematerjalide kogumikuga, mis koosneb teaduseksperimentidest, töötubade ning teadusprojektide kirjeldustest ja tööjuhenditest, mida saab läbi viia klassiruumis, kodus või hoopiski õues. Õppematerjalide kogumikus on üle viiekümne erineva tegevuse, mille abil saab ilmestada õppetööd või sisustada vaba aega.  Ligipääs juhenditele on siit: http://goo.gl/Ts8f8k  ja 2017. aasta juhendid  https://goo.gl/jgY8ye

Täpsem info: Annika Vesselov
Teadlaste Öö festivali peakorraldaja
Tel: +372 56 773 238 | annika.vesselov@ahhaa.ee
Sadama 1, 51004 Tartu | SA Teaduskeskus AHHAA
www.teadlasteöö.ee

***************************************************************************

 

Sarnasel teemal:

TEEME+ projektid, mis on suunatud noortele LTT valdkonna teadushuviringide tegevuse käivitamisele ja läbiviimisele

Eesti Päevaleht, 31.august 2017 – Tehnoloogia ja teadus tõrjuvad kaunid kunstid laste huviorbiidilt

Novaator, juuni 2017 – Õigus huviringides osaleda ei ole kõigile Eesti lastele võrdselt tagatud

Miks.ee Uudiskiri, jaanuar 2017 – LTT-valdkond vajab rohkem huviringe

Miks.ee Uudiskiri, november, 2016 – Esimene Teadushuvhariduse Liidu konverents

Õpetajate Leht, 7. okt,2016 – Õpilaste teadushuvi toetuseks

Sirp, 2. sept, 2016 – Huviharidus ei ole ainult soe bussipeatus

Õpetajate Leht, 20. mai, 2016 –Huvitegevus peab muutuma senisest kättesaadavamaks

Õpetajate Leht, 6.mai, 2016 –Huviharidusest ja -tegevusest muudatuste tuules

Õpetajate Leht 4.märts, 2016 – Riiklik ringiraha tuleb siiski

Miks.ee Uudiskiri, veebruar, 2016 – Teadushuviharidus vajab eelisarendamist

Õpetajate Lehes, 22. jaanuar 2016 – raamatu “Arenev teadushuviharidus. Õpime kogemustest” tutvustus
Miks.ee Uudiskiri, 2016  raamatu “Arenev teadushuviharidus. Õpime kogemustest” tutvustus

Huviharidust puudutavad uuringud:

1. Huvihariduse ja huvitegevuse pakkujad ning noorsootöötajad kohalikes omavalitsustes http://dspace.ut.ee/handle/10062/55423

2. Laste ja noorte osalus ja kaasamine koolis https://www.entk.ee/sites/default/files/Laste%20ja%20noorte%20osalus%20ja%20kaasamine%20koolis.pdf

3. Noorsootöös osalevate noorte rahulolu noorsootööga https://www.hm.ee/sites/default/files/2015._aastal_noorsootoos_osalenud_noorte_rahulolu_noorsootooga_0.pdf

4. Loodus-, täppis-ja tehnikateaduste valdkonna huviharidus – sooline aspekt http://www.vordoigusvolinik.ee/wp-content/uploads/2017/05/LTT-valdkonna-huviharidus-sooline-aspekt.pdf

5. Noorteinfo teenuse kättesaadavuse ja kasutajamugavuse tõstmise analüüs https://www.entk.ee/sites/default/files/EY_HTM_noorteinfo_aruanne_12.10.16.pdf

6. Lasterikastes peredes kasvavate laste huvitegevuse kättesaadavus http://www.lasterikkad.ee/wp-content/uploads/2017/02/Huvitegevuse-uuring-2017.pdf

7. „IKT-haridusest: digioskuste õpetamine, hoiakud ja võimalused lasteaias ja üldhariduskoolis“ http://www.hitsa.ee/ikt-haridus/uuringud/ikt-haridusest-digioskuste-opetamine-hoiakud-ja-voimalused-lasteaias-ja-uldhariduskoolis